Goed voorbereid beginnen aan de Campus Obstacle Run

Jelle Harreveld Survival_20Als je nog nooit eerder een obstacle run hebt gelopen ziet het er in eerste instantie misschien wel uit als een hele grote uitdaging. Dat is het ook, voor de ongetrainde persoon. Wij hebben daarom een aantal tips op rij gezet zodat jij optimaal voorbereid aan de Campus Obstacle Run kan beginnen! Al deze tips brengen wij iedere woensdag in de praktijk op de training van D.S.S.V. Tartaros. Voor persoonlijke begeleiding tijdens deze training ben je iedere woensdag om 20:00 uur 3 keer welkom om langs te komen. Op deze training zullen wij 1,5 uur lang kracht- en techniektraining verzorgen, hierna kun je zonder zorgen de run uitlopen. Er wordt verzameld bij de hoofdingang van het sportcentrum (deze ligt aan de oostkant) op de Universiteit Twente.

Kleding

Over het algemeen draagt men tijdens een survival-/obstaclerun nauwsluitende rekbare kleding. Bij voorkeur kleding die weinig vocht vasthoudt, je wordt namelijk nat tijdens de run en als de kleding teveel water vasthoudt koel je snel af. De standaarduitrusting bestaat uit trailschoenen, sokken tot over de enkels, een tight, een thermoshirt met lange mouwen en daarover een t-shirt. Natuurlijk is het ook mogelijk om andere kleding te dragen, maar zorg ervoor dat je een lange broek aantrekt en dat je meerdere laagjes draagt, ongeacht de weersomstandigheden. Houdt er rekening mee dat er off-road wordt gelopen en dat dit het lopen zwaarder maakt dan normaal. Als laatste is het verstandig om een plastic-/vuilniszak mee te nemen om achteraf je vieze spullen in te stoppen.

Hardlopen

Ondanks dat de obstakels het belangrijkste gedeelte zijn van de obstacle run is het hardlopen ook een groot onderdeel, het parcours is 6,3 kilometer lang! Het grootste gedeelte van de route loopt over onverharde wegen. Dit maakt het lopen zwaarder dan normaal. Hierom is het belangrijk dat je 6 kilometer kan hardlopen. Een voordeel ten opzichte van een hardloopwedstrijd is dat je conditie tijd krijgt om te herstellen tijdens de hindernissen en je armen kunnen herstellen tijdens het hardlopen. Door deze afwisseling kun je zelf bepalen op welk gedeelte het meeste nadruk ligt.

Als je nog geen 6 kilometer kunt hardlopen heb je nog voldoende tijd om te beginnen met trainen. Tips voor beginnende hardlopers kun je vinden op Runnersweb. Als je nog geen of weinig hardloopervaring hebt, is het in ieder geval van belang om niet direct zo hard als je kunt 6 kilometer te gaan lopen. De kans op blessures is dan groot. Het is verstandiger om een schema (zie Runnersweb) te volgen waarin je de afstand en het tempo langzaam opbouwt. Ook is het beter om een constant tempo te lopen, in plaats van te hard van start gaan en vervolgens een stuk te moeten wandelen.

We hebben nog een paar tips om blessures te voorkomen:
– Loop op hardloopschoenen met voldoende demping. Let erop dat demping verdwijnt uit oudere schoenen, ook als je hier niet veel kilometers op hebt gelopen. Dit komt doordat het rubber in de zool uithardt.
– Het is minder belastend voor je knieën om op onverharde wegen of liever nog bosgrond of gras te lopen. Probeer verhard en onverhard af te wisselen.
– Train je core stabilitity (rompstabiliteit). Veel blessures komen voort uit een gebrek aan balans en kracht van de rompspieren. Ook zorgt training van je core ervoor dat je effectiever loopt. Hier vind je een aantal goede oefeningen.

Obstakels

Naast het hardlopen kom je ook 19 verschillende obstakels tegen. Voor hindernissen als de slootloop en het tijgernet heb je niet veel techniek nodig, maar voor een bandenladder, swingovers en een apenhang is techniek wel van belang. Als je dit nooit eerder hebt gedaan kunnen deze obstakels er erg uitdagend uitzien. Nou blijkt dat in 3 trainingen de meeste mensen deze technieken voldoende kunnen aanleren om deze hindernissen succesvol te volbrengen. Kan je nou niet aanwezig zijn op 1 van onze trainingen of wil je thuis nog een keer oefenen dan kun je kijken op het Youtubekanaal Survivalruncoaches. Hierin worden onder andere de voetklem (Filmpje 1, Filmpje 2, Filmpje 3), de apenhang(Filmpje 1, Filmpje 2), de catcrawl en de bandenladder behandeld. Al deze filmpjes zijn hieronder samengevoegd in een afspeellijst.

Posted in Uncategorized.